Campagne optimalisatie
Zodra je campagnes zijn aangemaakt, is het slim om deze te blijven optimaliseren. Zo haal je het maximale uit je display campagnes en speel je beter in op je doelgroep, resultaten en doelstellingen. Bekijk hieronder onze tips per onderwerp [ankerlinks toevoegen]:
1. Optimaliseer audiences
2. Optimaliseer op basis van reporting
3. Optimaliseer creatives
4. Optimaliseer posities
1. Optimaliseer audiences
Target gericht je audiences met het Customer Data Platform van Albert Heijn én meet de effectiviteit van je keuzes. Welke audiences leveren de beste resultaten op? Er zijn verschillende manieren om dit te onderzoeken:
- A/B testen
Voer A/B-tests uit door identieke line items aan te maken met dezelfde campagnemiddelen. Geef elke line-item een duidelijke naam en pas per line-item slechts één audience aan. Zo houd je overzicht en kun je goed vergelijken welke doelgroep het beste presteert.
- Audiences uitsluiten
Sluit doelgroepen uit die niet relevant zijn voor jouw campagne. Gebruik hiervoor targetingregels zoals 'NOT ...'. Denk aan: 'NOT alcoholische dranken' om bijvoorbeeld kinderen of specifieke segmenten uit te sluiten.
- Géén targeting instellen
Wil je tijdens een actie- of promotieweek zoveel mogelijk shoppers bereiken? Kies er dan voor om géén targeting toe te passen. Selecteer bijvoorbeeld het Bereikbooster pakket en bereik alle Albert Heijn shoppers voor maximale zichtbaarheid.
2. Optimaliseer op basis van reporting
Via campagne reports volg je dagelijks realtime de prestaties van je campagne. Hoe beter je begrijpt wat werkt, hoe gerichter je kunt bijsturen. Monitor KPI’s die aansluiten bij jouw doelstellingen en gebruik deze inzichten om je campagnes te verbeteren. Voeg bijvoorbeeld nieuwe audiences toe of wijzig je plaatsingen.
Ook als je tijdens een Programmatic Guaranteed campagne geen optimalisatie kunt uitvoeren (behalve visueel), blijft reporting waardevol. Gebruik learnings uit eerdere campagnes bij het opzetten van een nieuwe, voor nog betere resultaten.
Optimaliseer biedingen en budgetten
Onderzoek tijdens je campagne je bied- en budgetstrategie. Haal je de gewenste resultaten binnen je budget?
Test je biedingen per line-item om het ideale CPM-bod te bepalen:
- Levert een line-item weinig uit? Dan is je bod mogelijk te laag.
- Is je budget vroeg op de dag al op? Verhoog je dagbudget om je dagelijkse impressies te behouden.
- Vergelijk prestaties tussen line-items en verplaats budget naar de best scorende items.
Tijdens een Auction campagne kunnen andere adverteerders je overbieden. Monitor daarom dagelijks je campagne om je zichtbaarheid op AH.nl en in de AH App te waarborgen.
3. Optimaliseer creatives
Verken welke creative het beste werkt voor jouw merk, product en campagnedoelstellingen. Maak binnen één line-item meerdere displaybanners aan en varieer met packshots, CTA’s en USP’s.
Test bijvoorbeeld of een afbeelding met één product beter werkt dan een visual met meerdere producten. Test ook of stilstaand of bewegend beeld beter werkt. En probeer verschillende kleuren en layouts uit.
Houd je banners rustig en zorg dat je boodschap meteen duidelijk is. Stem je uitingen af op je lopende ATL-campagnes voor een consistente merkervaring.
Op basis van A/B tests hebben we een lijst met learnings die effectief bijdragen aan een hogere CTR:
- Gebruik van het woord ‘nieuw’ bij introducties
- Urgentie in de copy
- Vragende zinnen die de betrokkenheid verhogen
- Korte, krachtige copy voor een clean design
- Meerdere packshots in beeld
- Procentuele kortingen als actiemechanisme
- Het benoemen van de merknaam in de boodschap
- En zelfs het verschil tussen ‘probeer’ en ‘ontdek’ in de call-to-action maakt impact
Schrijftips:
- Zorg dat een shopper je boodschap direct begrijpt. Pas eventueel copy en CTA aan.
- Vermeld de belangrijkste USP in je tekst.
Deze learnings geven richting, maar elk merk is anders. Daarom raden we aan om zelf te blijven testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Via het ZSP kun je eenvoudig je eigen A/B-testen opzetten en realtime de resultaten volgen. Test bijvoorbeeld op visuals (stilstaand beeld of bewegend beeld), tekst, landingspagina’s of doelgroepen en optimaliseer gericht je campagne.
4. Optimaliseer posities
Probeer tijdens je campagne meerdere posities uit. Maak identieke line-items aan en varieer met posities.
Zo ontdek je waar je jouw audience het beste bereikt en welke posities binnen je budget de gewenste resultaten geven.
Levert je campagne onvoldoende op? Overweeg dan om uit te breiden naar extra posities op AH.nl en in de AH App voor betere zichtbaarheid en extra bereik.
Inzicht in de grootte van je audience
Benieuwd naar het potentiële bereik van een specifieke doelgroep? Neem contact op met je ZSP-consultant. Zij kunnen een inschatting geven van het aantal impressies die je binnen een bepaalde audience kunt verwachten.
