FAQ - Sponsored Products

Algemene informatie

Sponsored Products is bedoeld voor alle leveranciers die op AH.nl en in de AH app producten aanbieden.

Sponsored Products worden in de zoekresultaten op AH.nl en in de AH app getoond op posities een, twee & zes.

Door Sponsored Products te gebruiken vergroot je je zichtbaarheid en verhoog je jouw conversie. Daarnaast zal ook, op lange termijn, je organische vindbaarheid verbeteren.

Bij producten die als Sponsored Products getoond worden, tonen we altijd de melding 'advertentie'.

Wanneer jouw producten niet meer op voorraad zijn, zijn deze producten niet meer op AH.nl en in de AH App te zien. Dit betekent ook dat de Sponsored Products-campagne voor deze producten tijdelijk stopt.

Account aanmaken, inloggegevens & toegang

Een Sponsored Products-account is makkelijk aan te maken. Vul het contactformulier in en onderteken het contract dat je binnen enkele dagen ontvangt. Vervolgens krijg je jouw inloggegevens en kun je van start.

Na het invullen van het contactformulier ontvang je binnen enkele dagen het contract. Na ondertekening krijg je jouw inloggegevens en kun je van start.

Nadat je jouw inloggegevens hebt gekregen kan je meteen van start. Een campagne is al binnen 10 stappen aangemaakt. Om je alvast op weg te helpen is er een How-To-PDF als bijlage bij je inloggegevens gevoegd.

Je kunt via het portaal klikken op wachtwoord vergeten. Via een automatische e-mail kun je een nieuw wachtwoord aanmaken. Ontvang je deze e-mail niet? Dan kun je contact opnemen met helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl.

Voor het toevoegen van gebruikers kun je mailen naar helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl.

Campagne beheer

Nee, er is geen minimumaantal campagnes.

Er is geen maximum aantal producten dat je aan jouw campagne kan toevoegen. Wel zijn er 3 gesponsorde posities. Daarom is ons advies om minimaal 3 producten toe te voegen aan de campagne.

Ja, het is mogelijk om binnen een campagne meerdere merken toe te voegen.

Ja, je kan eenzelfde product toevoegen aan verschillende campagnes.

Nee, het is niet mogelijk om campagnes alleen te laten lopen op specifieke tijdstippen.

Een aangemaakte campagne kan niet verwijderd worden. Wel kan de campagne gepauzeerd worden.

Ja, een oude campagne kan je heractiveren mits de einddatum niet verstreken is. Als dit wel het geval is, dien je een nieuwe campagne aan te maken.

Ja, het is mogelijk om campagnes te dupliceren via de blauwe knop naast de campagne titel.

Ja, je kan het campagnebudget en je dagelijkse budget wijzigen nadat je het al hebt ingesteld en je campagne actief is.

Het is niet mogelijk om producten te verwijderen uit een lopende campagne. Wel is het mogelijk deze producten uit te zetten. Zo worden ze niet meer getoond in de campagne.

Optimalisatie is mogelijk op meerdere manieren. Zo kan je de CPC per zoekwoord wijzigen, zoekwoorden toevoegen of uitzetten en producten toevoegen of uitzetten. Voor meer informatie ga naar de ‘op weg met Sponsored Products’ pagina.

Door jouw CPC aan te passen kunnen jouw producten, wanneer deze niet al op de hoogst haalbare Sponsored Product positie staan, op bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekresultaten komen.

Zoekwoorden

Tijdens het aanmaken van je campagne worden er enkele zoekwoordsuggesties gegeven. Daarnaast kun je zelf zoekwoorden toevoegen die relevant zijn voor de producten binnen jouw campagne. Een Zelf Service Consultant kan helpen met een relevante zoekwoordenlijst.

Zoekwoorden zijn makkelijk toe te voegen. Als je op campagneniveau naar ‘keywords’ gaat zie je rechts een blauw plusje.

Er zit geen limiet op het aantal zoekwoorden dat je kan toevoegen. Wel is het verstandig alleen zoekwoorden te kiezen die relevant zijn voor jouw gekozen producten. Dit zal jouw campagne ten goede komen en optimaliseren makkelijker maken.

Nee, het is niet mogelijk om op de merknaam van een concurrent te bieden.

Een zoekwoord kan je niet aanpassen. Je kan wel een zoekwoord uitzetten en een nieuwe toevoegen.

Reporting & export mogelijkheden

Op campagne­niveau vind je in het overview een totaalbeeld van al je campagnes. Vervolgens kun je per campagne inzoomen op de resultaten, zoals het aantal impressies, kliks, add-to-carts en de totale media spend & saleswaarden. Daarnaast is er data beschikbaar op keyword- en productniveau. De volledige lijst met beschikbare metrics vind je onder het kopje Metrics.

De resultaten van jouw campagnes worden realtime gedeeld in jouw dashboard. Met sales rekenen wij met een attributiewindow van 7 dagen.

Betaling, facturatie & advertentie uitgaven

We maken gebruik van het Cost per Click (CPC) model. Met Sponsored Products betaal je alleen wanneer er op jouw product geklikt wordt en je op de productpagina komt of wanneer jouw product aan het winkelmandje wordt toegevoegd.

Om een indicatie te krijgen wat de potentie is in de veiling kan een Zelf Service Consultant je advies geven. Samen kunnen we kijken naar jullie doelstellingen & wensen om zo impact te maken in de veiling.

Sponsored Products bij Albert Heijn werkt met het Second Price biedingssysteem. Als adverteerder A €0,90 biedt en adverteerder B biedt €1,00 dan wint adverteerder B de veiling en betaalt €0,90 + 1 cent per klik voor de hoogste Sponsored Products positie.

Je betaalt alleen voor het aantal kliks. Als niet het gehele budget is uitgegeven factureren wij alleen het uitgegeven bedrag.

Ja, bij Albert Heijn werken wij met floor prices via floorprice differentiatie. Jouw Zelf Service Consultant kan je informatie geven over de floorprice binnen jouw categorie.

Dit betreft een contractwijziging. Neem hiervoor contact op met helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl.

Je ontvangt per periode (termijn van 4 weken) een factuur van AH Retail Media Services met daarop de uitgegeven media spend van de desbetreffende periode.

In het Sponsored Products-portaal zie je gemakkelijk hoeveel budget er al gespendeerd is. Dit zie je boven in jouw dashboard.

Wanneer jouw budget op is voor de einddatum van jouw campagne zal de campagne uitgezet worden. Je kan wel je budget aanpassen zodat dit niet gebeurt.

Vindbaarheid

Twee factoren bepalen of jouw Sponsored Products advertentie vertoond wordt. Deze factoren zijn: je bod en zoekwoordrelevantie.

Je kan met alle producten die online verkrijgbaar zijn adverteren. Dit kan enkel op zoekwoorden waar jouw product organisch vindbaar op is.