
Impressie
Deze metric geeft weer hoe vaak je advertentie is gezien in de zoekresultaten
Er zijn verschillende metrics die je kunt analyseren in het platform. Welke metric belangrijk is, hangt af van de doelstelling van je campagne.
Deze metric geeft weer hoe vaak je advertentie is gezien in de zoekresultaten
Een click is een klik op een sponsored product. De CTR is het percentage dat doorklikt naar een product.
De conversions laat het aantal ‘product clicks + Add-2-carts’ zien. Een conversion rate is het relatieve getal tussen het aantal ‘product clicks + Add-2-carts’ / het aantal impressions.
De ‘spend’ zijn de totale kosten die voortkomen uit de advertentie kliks (het aantal ‘product clicks + Add-2-carts’) * de avg CPC.
‘Sales’ is de online- en offline omzetwaarde die toe te kennen is aan een gesponsord product. Aan de hand van de Bonuskaart kunnen we deze transacties monitoren. Voor de sales rekenen wij voor online en offline een attributie window van 7 dagen.
De ROAS wordt berekend op basis van ‘de sales / de spent’.
De Extended RoAS is gebaseerd op de sales van het geactiveerde product + de sales van refererende producten van hetzelfde merk. Refererende producten baseren we op de producten onder ‘andere soorten’ en wordt berekend op basis van last click.
Met de Extended RoAS krijg je een breder beeld van het directe effect van je sponsored products activatie binnen de productcategorie (binnen je merk).
De Share-of-Voice metric verwijst naar het percentage impressies dat is bemachtigd door een keyword ten opzichte van het totaal aantal beschikbare impressies.
Een hoger percentage geeft aan dat je merk meer zichtbaarheid heeft in vergelijking met concurrenten, terwijl een lager percentage wijst op minder zichtbaarheid.
De win-rate metric verwijst naar het percentage gewonnen veilingen van het totaal aantal deelgenomen veilingen. Een hoge win rate kan duiden op minder concurrentie in de veiling of een effectief bod.
Een lage win rate is een signaal dat de ingestelde CPC te laag is in combinatie met de geselecteerde producten om door de veiling te komen.
De top-of-page metric verwijst naar het aantal keer dat, van de gewonnen veilingen, de eerste gesponsorde positie werd bemachtigd. Dit is uitgedrukt in een percentage.
Een lage top-of-page rate is een signal dat er potentie is om de zichtbaarheid te optimaliseren.