Tips voor creatie
AH Retail Media Blueprint
Wist je dat 50% van het campagneresultaat verklaard wordt door creatie? Het is dus van groot belang om jouw creatie optimaal te laten werken voor merk- of salesdoelstellingen. Hieronder lees je onze tips!
Tips voor instore, DOOH & online banners
Houd onderstaande drie tips altijd in gedachte bij het inzetten van instore, DOOH en/of online banners.
- Merkconsistent: gebruik herkenbare brand assets voor branding
- Actiegericht: stimuleer conversie met duidelijke triggers, geef een duidelijke call to action
- Kort & krachtig: gebruik maximaal 15 woorden

Tips voor instore en/of DOOH
Specifiek voor instore en DOOH hebben we de volgende tips:
- Visual power: grijp snel de aandacht
- Eenvoud: gebruik minder dan vier cues in je uiting
- Sterk contrast: zorg voor voldoende contrast tussen uiting en context
- Duidelijke CTA: plaats je call-to-action altijd bovenaan
- Product prominent: zet het product centraal, ondersteunend met tekst

Tips voor online banners met awareness doelstelling
Focus op één merkboodschap:
- Speel in op een relevant thema voor je doelgroep.
- Licht een nieuw product of productvoordelen uit.
- Zorg voor synergie tussen tekst en afbeelding voor de optimale merkbeleving.
- Tip: gebruik jouw Brandpage als landingspagina.
Tekst:
- Gebruik creatieve woordspelingen of slogans die blijven hangen.
- Benadruk het woord 'Nieuw' bij een product introductie.
Afbeelding:
- Gebruik aantrekkelijk beeld van hoge kwaliteit en relevante afbeeldingen die opvallen.
- Gebruik de 'Nieuw button' bij een product introductie.
- Houd het ontwerp overzichtelijk, zodat de boodschap duidelijk overkomt.

Tips voor online banners met conversie doelstelling
Boodschap:
- Focus ligt op promoten van de Bonus actie.
Tekst:
- Titel: vermeld de aanbieding prominent en duidelijk.
- Verplichte CTA is van toepassing bij actiecommunicatie: Geldig t/m [datum].
Afbeelding:
- Gebruik een aantrekkelijke productafbeelding van hoge kwaliteit.
- Gebruik een native achtergrond zoals onze pasteltinten of AH Bonus oranje voor een eenvoudig en overzichtelijk ontwerp.
- Kies zorgvuldig welke bonusproducten je op de banner plaatst, want deze producten genereren doorgaans de meeste conversies.

Tips voor online banners met engagement/inspiratie doelstelling
Focus op één merkboodschap:
- Deel inspirerende tips of verhalen die relevant zijn voor de doelgroep. Bijvoorbeeld: koppel een Allerhande banner aan een Branded Recipe.
- Zorg voor synergie en balans tussen tekst en afbeelding.
Tekst:
- Gebruik een pakkende koptekst die direct de aandacht trekt
Afbeelding: breng jouw boodschap tot leven
- Gebruik hoogwaardig beeld dat relevant is voor de boodschap.
- Houd het ontwerp eenvoudig en overzichtelijk.
