Tips voor creatie

AH Retail Media Blueprint

Wist je dat 50% van het campagneresultaat verklaard wordt door creatie? Het is dus van groot belang om jouw creatie optimaal te laten werken voor merk- of salesdoelstellingen. Hieronder lees je onze tips!

Tips voor instore, DOOH & online banners

Houd onderstaande drie tips altijd in gedachte bij het inzetten van instore, DOOH en/of online banners.

  • Merkconsistent: gebruik herkenbare brand assets voor branding
  • Actiegericht: stimuleer conversie met duidelijke triggers, geef een duidelijke call to action
  • Kort & krachtig: gebruik maximaal 15 woorden

Tips voor instore en/of DOOH

Specifiek voor instore en DOOH hebben we de volgende tips:

  • Visual power: grijp snel de aandacht
  • Eenvoud: gebruik minder dan vier cues in je uiting
  • Sterk contrast: zorg voor voldoende contrast tussen uiting en context
  • Duidelijke CTA: plaats je call-to-action altijd bovenaan
  • Product prominent: zet het product centraal, ondersteunend met tekst

Tips voor online banners met awareness doelstelling

Focus op één merkboodschap:

  • Speel in op een relevant thema voor je doelgroep.
  • Licht een nieuw product of productvoordelen uit.
  • Zorg voor synergie tussen tekst en afbeelding voor de optimale merkbeleving.
  • Tip: gebruik jouw Brandpage als landingspagina.

Tekst:

  • Gebruik creatieve woordspelingen of slogans die blijven hangen.
  • Benadruk het woord 'Nieuw' bij een product introductie.

Afbeelding:

  • Gebruik aantrekkelijk beeld van hoge kwaliteit en relevante afbeeldingen die opvallen.
  • Gebruik de 'Nieuw button' bij een product introductie.
  • Houd het ontwerp overzichtelijk, zodat de boodschap duidelijk overkomt.

Tips voor online banners met conversie doelstelling

Boodschap:

  • Focus ligt op promoten van de Bonus actie.

Tekst:

  • Titel: vermeld de aanbieding prominent en duidelijk.
  • Verplichte CTA is van toepassing bij actiecommunicatie: Geldig t/m [datum].

Afbeelding:

  • Gebruik een aantrekkelijke productafbeelding van hoge kwaliteit.
  • Gebruik een native achtergrond zoals onze pasteltinten of AH Bonus oranje voor een eenvoudig en overzichtelijk ontwerp.
  • Kies zorgvuldig welke bonusproducten je op de banner plaatst, want deze producten genereren doorgaans de meeste conversies.

Tips voor online banners met engagement/inspiratie doelstelling

Focus op één merkboodschap:

  • Deel inspirerende tips of verhalen die relevant zijn voor de doelgroep. Bijvoorbeeld: koppel een Allerhande banner aan een Branded Recipe.
  • Zorg voor synergie en balans tussen tekst en afbeelding.

Tekst:

  • Gebruik een pakkende koptekst die direct de aandacht trekt

Afbeelding: breng jouw boodschap tot leven

  • Gebruik hoogwaardig beeld dat relevant is voor de boodschap.
  • Houd het ontwerp eenvoudig en overzichtelijk.